Конспекти уроків з географії

6 КЛАС

Географічні координати міста Знамянки, його висота над рівнем моря


Навчальна мета: поглибити та систематизувати знання про географічні координати; вдосконалити практичні навички та вміння працювати з географічною картою; розвивати логічне мислення; налаштовувати дітей на патріотичний лад, виховувати любов до рідного міста.
 Обладнання: підручники, атласи, контурні карти, кольорові олівці,  дидактичні матеріали, відео- презентація  м. Знам’янка, пісня “Знам’янський вальс”.
 Опорні поняття:   географічні координати, географічна довгота, географічна довгота, географічна широта, масштаб, шкала висот, шкала глибин.






 "Квітни, Знамянко, у вінку незалежної"

Хід уроку

І Організаційний момент

ІІ Актуалізація опорних вмінь і знань.
 Географічний диктант (6 хвилин)
ІІ Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
 Діти, ми разом з вами на минулому уроці говорили про те, що кожен із нас мріє подорожувати світом, але одиниці з вас замислювались над тим, яку відстань потрібно подолати і які висоти перетнути для того, щоб дістатися омріяного географічного   обєкту.  Ми дізнались яким чином визначити  відстань між точками на карті за допомогою масштабу та градусної сітки. Тож сьогоднішнім нашим завданням є - знайти географічні координати і висоту над рівнем моря вихідної точки — нашого рідного міста Знамянка. 
Символ нашого залізничного міста - паровоз.
ІV Вивчення нового матеріалу
Ви вже можете розрахувати довжину й ширину того або іншого географічного обєкта, а тепер навчимося визначати висоту земної поверхні й глибину водойм планети. Дивно, але на плоскій карті ви можете безпомилково розрізнити гори й рівнини і навіть дізнатися про їх висоту. На плані та топографічній карті ми дізнаємось висоту рельєфу за горизонталями. Також познайомимось зі шкалами висот і глибин і навчимося ними користуватися.
1.Наш населений пункт на карті півкуль та України.
Робота з атласом
Розглянемо Фізичну карту півкуль.
Прийом "Репортер"

1. В якій державі ми живемо? В якій області?
2. На якому материку лежить наша держава?
3. В якій півкулі, стосовно екватору, лежить наша держава? Наше місто? Яку широту буде мати наше місто?
4. В якій півкулі, стосовно меридіана Грінвіча, лежить наша держава? Наше місто? Яку довготу буде мати наше місто? (48 градусів 47’пн. ш. 32 градуси 40’ сх. д)

Давайте знайдемо географічні координати нашого міста за адміністративною картою України.
Прийом "Карусель"

1. Розглянемо політичну карту Європи. В якій частині Європи знаходиться м. Знамянка ? Географічний центр Європи знаходиться в м. Ділове Закарпатської області.
2. Розглянемо адміністративну карту України. В якій частині України знаходиться м. Знамянка ? Географічний центр України (м. Добровеличківка Кіровоградської області або м. Шпола Черкаської області) м. Знамянка знаходиться в центрально-східній частині України.

 2 Визначення абсолютної та відносної висоти
м. Знамянка за шкалою висот
 Які форми має земна поверхня у нашому місті?
    Яка найвища і найнижча висота поверхні вашої
    місцевості?
 “Фізкультхвилинка”  
Трішечки відпочинемо і прослухаємо пісню “Знамянський вальс”.
   З давніх-давен людей цікавили не тільки форми земної поверхні, а їхня висота і взаємне розташування. Я називаю форму рельєфу ,а ви або піднімаєте високо-високо рученята (в залежності від висоти), або швиденько присідаєте.

“Мозковий штурм” 
Для чого потрібно знати висоту точок на земній поверхні? 
Складіть схему.

· при проектуванні і будівництві житлових і виробничих будинків, мостів, залізниць, автомобільних доріг;
· при побудові систем штучного зрошування;
· спорудженні каналів;
· у військовій справі і сільському господарстві.
    За початок відліку висот на Землі прийнято рівень Балтійського моря.

Робота з підручником.
 Прочитайте на стр. 56 
І група Як вимірювали рівень моря?
ІІ група Кронштадський футшток.
ІІІ група Нівелір.
     Зробіть висновок.
Шпаргалка”
Абсолютна висота місцевості - це її висота відносно рівня Балтійського моря. (додатна, відємна)
Відносна висота місцевості –перевищення однієї точки земної поверхні над іншою.
За допомогою нівелювання визначають абсолютну і відносну висоти будь-якої точки земної кулі.

Абсолютна додатна висота найвищих гір Гімалаїв дорівнює 8848 м над рівнем моря, а абсолютна відємна висота становить —395 м. Це рівень Мертвого моря.

Відносна висота  - висота, яка показує, на скільки одна точка земної поверхні вища за іншу по вертикалі. ( різниця абсолютних висот точок )

Практичне завдання
  Визначте, на скільки метрів від Інгульця підноситься м. Кіровоград. Якщо абсолютна висота Кіровограду становить 175 м . А поверхня р. Інгул в межах міста лежить на висоті 28 м над рівнем Балтійського моря.

Робота з підручником 
Робота в парах
   Задайте по три питання один одному дивлячись на
Мал. 47 Зображення рельєфу горизонталями стр. 59
Горизонталі - лінії, які зєднають на карті точки з однаковою абсолютною висотою.

Практичне завдання

Уважно розгляньте топографічну карту в атласі, знайдіть на ній горизонталі. Визначте абсолютну висоту місцевості. Чи можна за однією горизонталлю дізнатися про особливості рельєфу? Через скільки метрів проведені лінії в карті?
Рельєф на карті зображують різними способами:
- горизонталями;
- пошаровим забарвленням;
- числовими відмітками;
- позамасштабними умовними знаками.


Робота з підручником.в малих групах
 Прочитайте на стр. 56 
І група Як вимірювали рівень моря?
ІІ група Кронштадський футшток.
ІІІ група Нівелір.
     Зробіть висновок.
Шпаргалка”
Абсолютна висота місцевості - це її висота відносно рівня Балтійського моря.  (додатна, відємна)
Відносна висота місцевості –перевищення однієї точки земної поверхні над          іншою.
За допомогою нівелювання визначають абсолютну і відносну висоти будь-якої  точки земної кулі.
  Практичне завдання
1. Користуючись фізичною картою України знайдіть шкалу глибин і висот, визначте які форми рельєфу є найвищими, а які найнижчими;
2. Знайдіть найглибші і наймілкіші водні обєкти України.
3. На якій абсолютній висоті знаходиться наше місто?

Перегляд компютерної презентації “ Форми рельєфу Знамянщини ”
V. Закріплення вивченого матеріалу
  “Прийом мікрофон”

VІ. Домашнє завдання

Параграф №16-17
1. Абсолютна висота горба становить 70 м. Від підніжжя і до висоти 35 м горб вкритий травянистою рослинністю. Визначте, яка відносна висота горба від краю травянистого покриву до вершини.
2. Визначте відносну висоту між г. Говерлою та  г. Роман-Кош.
3. За допомогою горизонталей накресліть піраміду      заввишки 80 м , в основі якої лежить квадрат з довжиною сторони 40 м.




     Інтегрований урок з української літератури
та географії в 6-му класі
Тема: « Звязне  мовлення. Усний  твір. «Мати-водиця –усьому  цариця.Гідросфера ».
Мета:  узагальнити  і  систематизувати  знання  учнів, набуті  у  процесі  вивчення  теми  «Гідросфера»;
            розкрити  важливу  роль  води  як  найпоширенішого  розчинника  в                        житті  людини;
             розвивати  світоглядні  уявлення  учнів  і  вчити  фантазувати;
             розвивати  память,  логічне  мислення, мовлення, уміння  нестандартно  мислити;
             показати  міжпредметні  звязки  на  прикладі  води;
             виховувати  творчий  підхід  до  навчання,  інтерес  до  природничих  наук і гуманітарних  наук;
             сприяти  формуванню  екологічної  культури  особистості.
Обладнання: сигнальні  картки, мультимедійний  проектор, магнітна  дошка,  географічні  карти, картки  з  завданням.
Тип  уроку: поглиблення  знань  і  урок  звязного  мовлення.
Форма  проведення: інтегрований  урок  ( географія  та  українська  література ).
Методи: інтерактивні: гра «Лабіринт  літер» , робота  з  картою, конкурс                 « Вода  у  приказках  та  прислів’ях», « Музичний  калейдоскоп», рольова  гра.
Хід  уроку
   I.  Організаційний  момент.

         Звучить  пісня «Водограй» у  виконанні  С.Ротару.

        Учитель  української  літератури.

            Що  ж  це  за  речовина?
            Відома  звіку  рідина,
            Усяк  її  вживає.
            Буває  хмаркою  вона,
            Пушинкою  буває.
            Бува, як  скло,
            Крихка, тверда.
            Це  звичайнісінька… (вода)

  II. Мотивація  навчальної  та  пізнавальної  діяльності  учнів.
              Учитель  української  літератури. Сьогодні  ми  розвиваємо  усне  зв’язне  мовлення, де  складаємо  вірш  за  прислів’ям, збагачуємо  свій  лексичний  запас. Антуан  де  Сент-Екзюпері  писав:»Вода! Ти  не  просто  необхідна  для  життя, ти  і  є  саме  життя».
           Учитель  географії. Вода – найдивовижніший  мінерал  на  Землі. Дивовижний  тому, що  вона  створює  умови  для  розвитку  і  росту  різноманітних  форм  життя. Водні  маси  впливають  на  клімат  континентів.
            Не  можна  жити  без  води;
               Вона  навкруг, вона  в  тобі,
               В  озерах, річках, океанах,
               Дощу  краплинах  і  в  фонтанах.
               Чудова  наша  гідросфера,
               Існує  все  навколо  неї:
               І  людство, й  фауна, і  флора,
               І  все, що  є  у  нас  навколо.
               А  не  було  б  її,
               Життя  все  зникло  б  на  Землі.
Сьогодні  ми  будемо  мандрувати  морями  та  океанами, річками  та  водоспадами, спробуємо  розкрити  таємниці  водної  оболонки.
Оголошення  теми  уроку.
     
III.Актуалізація  опорних  знань.
  Учитель  української  літератури.  Воді  присвячено  багато  пісень  і  віршів.  Не  обминула  тема  води  і  наших  кіровоградських  письменників. Ось  деякі  поезії, у  яких  згадуються  водоймища  нашої  Кіровоградськоїї  землі.
    Учні  зачитують  вірші    письменників, у  яких  згадуються  водоймища. Про  воду  у  поезії  ми  почули, але  у  кожного  є  свої  асоціації  з  цим  словом.
Учитель  географії. Запишіть  усі  асоціації  зі  словом « вода», які  виникають  у  вас  ( кришталева, цілюща, джерельна, прозора, чиста, жива, холодна, солона, прісна, тверда, газоподібна, рідка, ласкава).Асоціація – прикметники  різних  груп.
          Я  велика  мандрівниця,
             Я  старанна  трудівниця,
             Можу  бути  я  рідкою,
             Якщо  хочете  твердою.
             Рідше  я  рідка  й  прозора,
             В  атмосфері  неозора.
             Якщо  тему  добре  знаєш,
             То  мене  ти  відгадаєш.
            Про  що  йде мова?
    Сьогодні  ви  прийшли  на  урок  з  певною  емблемою. Подивіться, будь  ласка, на  свої  значки. Підніміться  ті  учні, у  кого  символ  рідкого  стану  води, твердого  та  газоподібного.
Бесіда
1.     Яке  значення  має  вода  в  житті  людини  і  планети?
2.     У  яких  агрегатних  станах  буває  вода  на  Землі?
3.     Де  можна  побачити  воду  в  рідкому  стані? У  газоподібному  стані?
4.     Що  таке  гідросфера?
5.  Які  води  входять  до  складу  водної  оболонки  Землі?

IV.Формування  знань, умінь  та  навичок.

Завдання
Підкресліть  назви  географічних  обєктів, які  є  частинами  океану: річка, болото, затока, льодовик, озеро, море, протока, течія.
І  річка, і  море – це  велике  скупчення  крапельок  води. А  де  і  коли  ми  найчастіше  бачимо  крапельки  води?
Гра « Рибалка»
Учитель  української  літератури.  Уявіть, що  ми  потрапили   під  дощ. Але  він  незвичайний, бо  його  краплинки  розєдналися  на  дві  частинки і  через  це розєдналися  прислівя  і  приказки  про  воду.

Завдання: поєднати  краплинки, утворивши  прислівя.

1.     Сильна  вода  греблю  рве.
2.     Вода  в  решеті  не  встоїться.
3.     Мала  вода – великий  шум.
4.     Море  перепливти – не  поле  перейти.
5.     Всі  річки  до  моря  ведуть.
6.     Хоч  річка  і  невеличка, а береги  ламає.
7.     З  великої  хмари  малий  дощ.
8.     Не  кожна  хмара  приносить  дощ.
Ми  створили  свій  дощ  прислівїв. Та  знаємо, що  всі  води  течуть  до  моря.
Учитель  географії. Давайте  пригадаємо  визначення  «моря».
Завдання  « Згрупуйте  слова  за  змістом»
        Червоне, Чорне, Азовське, Баренцове, Середземне, Карибське, Берингове, Філіппінське, Жовте, Балтійське.
1.Внутрішні  моря:
2.Окраїнні  моря:
Покажіть  їх  на  карті  і  скажіть  до  якого  океану  належать.
Учитель  української  літератури.  Кожне  водоймище  має  своє  ім’я. Щоб  передати  красу  їх, потрібно  дібрати  художні  засоби. До  слів  річка, море, океан  доберіть  епітети  і  порівняння.
Учитель  географії.  Що  це? ( працюють  два  учні  біля  дошки )
Бенгальська…                                            Дрейка…
Саргасове…                                                Берингове…
Сомалі…                                                     Червоне…
Гренландія…                                               Нова  Гвінея…
Учитель  географії.
 Конкурс  « Картографічний».
Щоб  гідросферу  добре  знати,
Номенклатуру  треба  памятати.

Написати  моря,  куди  впадають  річки:
                              Інд ( Аравійське  море )
                              Єнісей ( Карське  море )
                              Хуанхе ( Жовте  море )
                              Амур дар`я ( Аральське  море )
                              Лєна ( Лаптєвих )
                              Дунай ( Чорне  море )
                              Ніл ( Середземне  море )
                              Волга ( Каспійське  море )
                              Дніпро ( Чорне  море )

Учитель  української  літератури. Хто  з  нас  не  любить  переглядати  вистави-казки.  А  тепер  я  пропоную  вам  зіграти  ролі  водної  оболонки  Землі, тобто  створити  міні-виставу, яка  називатиметься  « Світовий  кругообіг  води».

   Дійові  особи: Крапелька  Води, Сонячний  Промінчик, Хмара, Річка, Море, автор.
    Було  б  чудово, якби  ви  передали  своєрідність  характеру  кожного  зі  своїх  героїв.
Автор
У  безмежнім  небі  синім,
На  хмарині-веселині
Серед  світла  і  тепла
Водна  крапелька  жила.
Хмара
Щось  мені  недобре  спалось,
Уві  сні  таке  видалось.
Крапле, доню, в  путь  рушай,
До  родичів  завітай.
Автор
І  пустилася  краплина.
З  неба  дощова  лавина
На  земельку  потекла
То  краплина  в  путь  пішла.
Краплина
Що  це  з  річкою? Вона
Непривітна  і  сумна…
Ти  ж  була  колись  глибока,
Швидкоплинна, світлоока,
Чом  ти  стала  каламутна,
Чом  хлюпочуть  хвилі  смутно?
Річка
Як  мені  не  сумувати?
Всі  отрутохімікати
Постікали  в  мою  воду
Зіпсували  пишну  вроду.
Вже  тому  між  болотами,
Заросла  очеретами.
Зникла  риба, навіть  раки
Поховались  небораки.
Крапля
Треба  тебе  рятувати,
Мамі-хмарі  розказати.
Люди , прошу  схаменіться,
Так  же  жити  не  годиться.
Море
Були  і  в  мене  чисті  води,
Було  я  дзеркалом  природи.
Тепер  же «доброта» людська
Мене  руйнує  без  кінця.
Велике  водяне  намисто
Я – море  рідної  землі.
Як  зберегтися  мені  чистим
Уже  для  інших  поколінь?
Автор
Тут  раптом  сонячний  промінчик
Краплину  за  руку  спіймав
І  від  хмарини-веселини
Такі  слова  передавав
Промінчик
Люди, поглянте – скрізь  вода
Вона  в  морях  і  океанах,
В  озерах, річках, болотах
У  криницях  і  туманах.
Без  неї  не  прожити  - ні,
То  ж  бережіть  ви  всі  її.

   Учитель  географії. Отже, ми  відтворили  кругообіг  води  в  природі. А  зараз  спробуємо  за  адресою  відшукати  природні  водоймища  на  карті.

Конкурс  « Мандрівка».

 За  координатами  визначити  водоспади  та  річки,  на  яких  вони  розташовані,  укажіть  материк.
              1. 6 пн.ш ., 63 зх.д. -  вдсп.  Анхель,  р.  Оріноко,  Південна  Америка.
              2.  18 пд.ш., 26 сх.д.  -  вдсп.  Вікторія,  р.  Замбезі,  Африка.
              3. 43 пн ш., 79 зх.д. -  вдсп.  Ніагарський,  р.  Ніагара,  Північна  Америка.
Учитель  української  літератури. Помандрували  світом, стомилися, але  перебуваємо  під  впливом  неперевершених  вражень. Душа  так  і  проситься  щось  написати. А  зараз  спробуємо  скласти  віршик, маючи  закінчення  рядків. Наприклад:
  …потічка              Із  маленького  потічка
  …річка                  Розлилась  широка  річка
  …караван             Як  безмежний  караван
  …океан                 Несе  води  в  океан

Учитель  географії. Душа  черпнула  поезії, відпочила, тож  знову  до  гри.  А  тепер  проведемо гру  « Лабіринт  літер».
       Вам  пропонується  відгадати  назви  шести  річок  світу. Ключова  літера «н». Назва  кожної  річки  починається  з  літери «д». На  виконання  завдання  дається  3 хв.
Завдання
Скласти  твір « Мати-водиця – всьому цариця».
         Ми  прослухали  багато  відомостей  про  воду, тому  завдання: скласти  твір  за  прислівям « Мати-водиця   -  всьому  цариця».

Перегляд  фільму « Живе  на  світі  красота».
V. Підсумки  уроку.
Учитель  української  літератури.
Тож  Антуан  де  Сент-Екзюпері не  помилився, коли  сказав :»Вода! Ти  не  просто  необхідна  для  життя, ти  і  є  саме  життя».
 Учитель  географії.
 Оцінювання  знань  з  географії  та  української  літератури.
-           Що  вам  сподобалося  на  уроці?
-         Що  допомогло  вам  скласти  твір?

VI. Домашнє  завдання.
         1.Учні  записують  домашнє  завдання  в  щоденники ( скласти  кросворд  з  вивчених  географічних  назв  та  властивостей  води).
         2.Записати  твір  в  робочі  зошити.
3. переглянте фільм.


Слайд№1  Населення Африки Держави.
Зв’язки України з державами Африки.
Слайд№2
Мета: сформувати в учнів поняття про населення Африки, особливості його динаміки, розміщення, етнічного складу; розкрити демографічні проблеми африканського континенту та визначити шляхи їх розв'язання; систематизувати знання учнів про етапи становлення сучасної політичної карти Африки; сформувати в учнів систему знань про особливості господарства країн Африки; закріпити практичні навички учнів аналізувати політичну карту материка та показати зв'язки України з країнами африканського континенту, розвивати практичні навички самостійної роботи з інтернетом.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань.
Доброго дня шановні! Сідайте.
Сьогодні на уроці ми будемо працювати в групах. У кожного з вас буде можливість проявити свої здібності і показати знання, але перш ніж ми почнемо нову тему давайте повторимо вивчене.
Слайд№3
Картографічний “Аукціон” Запрошую до карти...
1.   В яких півкулях знаходиться Африка? (Північній, південній, східній, західній)
2.   Який материк до Африки найближчий? (Євразія)
3.   Як Євразія відокремлена від Африки? (Гібралтарською протокою,  Середземним морем, Перською затокою, Червоним морем)
4.   Назвіть прізвище найвідомішого дослідники Африки? (Д. Лівінгстон)
5.   Покажіть найдовшу річку світу та назвіть її. (Ніл)
  1. Покажіть найповноводнішу річку материка та назвіть її. (Конго)
  2. Покажіть та назвіть найвищу гору Африки. (Кіліманджаро)
  3. Покажіть та назвіть найбільше озеро Африки. (Вікторія)
  4. Покажіть та назвіть найвідоміший водоспад Африки. (Вікторія)
  5. Покажіть на назвіть найглибше озеро материка. (Танганьїка)
Слайд№4
Знайди пару

1 Еолова форма рельєфу.
2 Кам’яниста пустеля в Сахарі
3 Рай в пустелі.
4 Сухі долини річок.
5 Зволожена пустеля,біля якої         зосереджені оазиси.
6Шквалистий гарячий вітер з піщаною чи пиловою бурею.
ваді
самум
хамада
ерг
оазис
бархан

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Африка -континент саван і екваторіальних лісів, розпечених пустель і гір із засніженою вершиною Кіліманджаро. А ще Африку називають “чорним континентом”тому, що тут переважає населення негроїдної раси, серед яких є і карликові пігмеї, і високі зулуси. вивчення материка Африка не буде закінченим без ознайомлення з людьми, які там проживають, та державами , які розташовані на материку.
         Чи чули ви вислів «Африка – батьківщина людства»? Увага на екран
Слайд№5
      Чому так говорять? Для цього є вагомі причини. На території Східної Африки знайшли найдавніші пам’ятні знаряддя праці, виготовлені приблизно 2 млн. років тому. Це перші відомості про існування самого роду Homo – людина. На протязі часу люди розмножувались та розселялись – спочатку на території материка, а потім і за його межі.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.     Населення Африки -1 група.
2.     Держави Африки.-2 група.
3.     Зв’язки України з державами Африки.- 3 група
  Діти у вас зараз буде можливість попрацювати з таким джерелом як інтернет. Зараз по 2 представники з кожної групи сідають за один ком-тер і працюють з завданнями, що викладені на блозі, інші виконують завдання на картці через 7 хв кожна група презентує свою роботу.
    Сідайте за компютери, заходьте у власну пошту, де у вас є адреса сайту і блогу і виконуйте завдання в онлайн режимі. Ваше завдання вміло розподілити обов’язки. В кого виникають додаткові питання звертайтесь.
Слайд№6     За кількістю населення (понад 900 млн осіб) Африка посідає ІІ місце серед інших материків (12% населення світу). Щорічно збільшується на 10 млн. осіб.
Робота з картою “Народи та густота населення світу”Як ви вважаєте, які причини нерівномірного розселення населення, в якій частині материка проживає багато людей, а де мало?Які фактори на це впливають?
 Слайд№7
Чому африканці мало живуть? Адже у них  чисте повітря, натуральна їжа, фізична активність , а живуть в 2 рази менше.    -багато отруйних тварин і комах-ніякої гігієни та медичних  центрів ( антисанітарні умови, відсутність щеплень , венеричні захворювання через відсутність контрацепції , СНІД, ЕБОЛА)- відсутність питної води і повноцінного харчування
Слайд№8                                   Картка 1 групи
Роки
Населення, млн. чол.
1930
164
1940
191
1950
222
1960
278
1965
311
1967
328
1980
469
1990
748
2000
800
Маючи данні динаміки населення Африки, побудуйте  стовпчикову діаграму,  зміни населення материка з 1930 р. по 2000р .  Поясніть чому так.
ВисновокУ середині 17 ст. в Африці проживала 1/5 населення людства, але потім довготривале панування работоргівців і колонізаторів-європейців привело до відносного та абсолютного скорочення числа жителів.
         В 1940 р. частина африканців у світовому населенні становила 8%. Після 2-ї світової війни населення Африки росте швидше, ніж на Землі в цілому в 1967 р. у порівнянні з 1940 р. збільшилося на 40%, що зв’язано головним чином із соціальними перетвореннями, поліпшенням медичного обслуговування й деяким зменшенням смертності в країнах, що домоглися незалежності. За кількістю населення (понад900 млн осіб) Африка посідає друге місце серед інших материків (12% населення світу). Воно в Африці збільшується щорічно на 10 млн осіб.) Незважаючи на швидке зростання кількості населення. Африка залишається порівняно малолюдною.

 Слайд№9   Населення Африки  
 Слайд№10  викликаємо до дошки одного представника групи
Корінне
Раси
Прийшле
Екваторіальна
Європеоїдна
Монголоїдна
Північ
Південь
Центр
Схід
Робота з картою
- Подивіться на карту „Раси” (ст. 15) і на данну карту та скажіть, представники яких рас проживають на материку?
- У яких районах материка живуть народи, що належать до різних рас?
Слайд№11
 Слайд№12   
Як ви вважаєте які причини нерівномірного розселення населе
-У Нільській долині Єгипту до 1500 чоловік на 1 км2 , а в центральних частинах Сахари та пустелі Наміб менше 1 чоловіка на 1 км2.
         - на узбережжі морів і океанів, по долинах великих африканських річок та озер.

    Слайд№13
         Народи Африки сповідають різні релігії:
Ø Іслам – Марокко, Алжир, Судан, Сомалі та ін..
Ø Християнство – Ефіопія та ін..
Ø Індуїзм.
Ø Іудаїзм.
Ø Місцеві традиційні культури та релігії.
 Слайд№14 Цікава задача.
Пастух-зулус (найбільші із народів банту) відпочиває в безлюдній савані на одній нозі. Кого нагадує він у такій позі? Чаплю? Фламінго? Чому б йому не прилягти де-небудь під гіркою, як роблять це наші пастухи?”
Слайд№15 Поміркуй!Пігмеї займаються полюванням, збиранням дикого меду, їстівних плодів з дерев, ведуть напівкочове життя. Чому вони не займаються землеробством?  Чому алжирцям не просто вирощувать фінікові пальми? Слайд№16  Господарство країн Африи70 % проживає в сільських поселеннях   землеробство і скотарство.
  • 20 міст-мільйонерів:Каїр,
  Александрія,Аддіс-Абеба,
  Йоганнесбург  тощо.
  • Розвивається промисловість,сфера послуг, туризм (Пн. та Сх. Африка - джерело прибутку)
Слайд№17     Завдання для 2 групи
Формування політичної карти Африки.
Вплив колоніального режиму на життя африканців.

1.     Як формувалася політична карта Африки у IV-IIIтис до н.е.?
2.     Коли розпочалася колонізація? До якого часу існувала?
3.     Найбільші монополії.
4.     Коли розпочалася деколонізація Африки?
5.     Остання колонія Африки?
6.     Єгипет, Ефіопія, Ліберія і нинішня Південно-Африканська Республіка  що об’єднує ці  країни
Першими з європейців з работоргівлю почала Португалія (15 ст.).  Другою в 16 столітті у работоргівлю включилися Англія, потім Голландія, Франція, Данія, пізніше – США.  
Наслідком работоргівлі були деградація господарства й запустіння великих областей Африки, занепад культури, фізичні знищення або вивіз на плантації Ост- і Вест-Індії величезної кількості африканців.
В середині 17ст. - доставка рабів в Америку з материка. (100 млн. чоловік, вивезених, убитих під час полювання за рабами, що загинули в шляху. Работоргівля протягом декількох століть знекровила Африку, прискорила занепад, полегшила європейським державам розділ материка.
            Англія - території Західної Африки. Важливе місце в цих планах приділялося Єгиптові. Єгипет фактично був перетворений в англійську колонію; в 1914 році Англія оголосила про перехід його під британський протекторат.
            Франція. В 70-м р. 19 ст. вона володіла в Північній Африці Алжиром. В 1881 вона захопила Туніс. На початку 20 ст. Франція вторглась у Марокко. Франція території Західної і Екваторіальної Африки,  о. Мадагаскар, Сенегал.
            Німеччина, нав'язавши "договори" вождям деяких  африканських племен, захопила в 1884 величезні території на східному узбережжі Африки (назвавши їх Німецькою Східною Африкою); на південно-заході Африки Німеччина володіла значною територією (Німецька Південно-Західна Африка), на заході материка її колоніями стали Того й Камерун.
            Італія захопила Лівію, не вийшло захопити Ефіопію.
            Майже всі африканські країни були колоніями, в наш час шляхом національної боротьби вони здобули свою незалежність.
Слайд№18   Держави Африки Робота з політичною картою Африки
1.Назвіть найбільшу і найменшу за площею держави Африки.
2. Держави на узбережжі Індійського та Атлантичного океану.
3.Внутрішньо-  континентальні країни.
Нині в Африці___держав.

Економічний розвиток країн Африки.

Основними проблемами африканських країн є...

Політична карта — це тематична карта, яка показує розташування країн та їхніх столиць. Найдавніші держави Давнього Єгипту, Аксуанське та Мероїтське царства, Ефіопія, Карфаген та ін. ІзXV ст. починається колонізація материка європейцями.

Колонія —країна або територія, яка перебуває під владою іноземної держави(метрополії). Панування європейців в Африці закінчилося в середині XX ст., коли колонії одна за одною почали здобувати незалежність. Зараз на континенті 56 держав і п’ять територій. Найбільшаза площею країна — Алжир (2,4 млн км2 — майже у 4 рази більша за Україну), найменша — острів Святої Олени (0,4 тис. км2). Африка стоїть на першому місці серед материків за кількістю країн, які не мають морських кордонів. Здобувши волю, африканські держави зіткнулися з безліччю проблем, породжених колоніальним минулим,— безграмотністю, бідністю, слабкорозвиненим господарством, міжнаціональними та релігійними конфліктами. У світі немає іншого континенту, який так само постраждав би від колоніальногогноблення та работоргівлі, як Африка.У стародавні часи кордони держав на терито­рії Африки не мали чітких меж. Поділ території почався в основному під час колонізації материка європейськими державами і закінчився тільки в другій половиш XX ст.
Колонізатори ділили Африку не за територією проживання народів, а виходячи зі своїх майнових інтересів і домовленостей.
узбережжя Гани -Золотим берегом
частина ЛіберіїПерцевим берегом
Держава Кот-д'Івуар до 1986 р. мала назву Берег Слонової Кості. Узбережжя Гвінейської затоки було сумно відоме як Невільничий берег.  Нігерія найбільше людей (столиця Абуджа) — 135 млн. чол.  
туристичний бізнес в Єгипті та Тунісі.

Висновок Сучасна політична карта материка сформуваласяв другій половині XX ст., коли значна частина африканських колоній стала незалежною.
Слайд№ 19
        Зв’язки України з країнами африканського континенту.
Більшість країн Африки (51) визнали Україну як незалежну державу і встановили з нею дипломатичні відносини. В Алжирі, Єгипті, Південній Африці діють українські посольства.
Ви, мабуть, бували у Києві чи інших великих містах України і бачили представників африканського континенту.
-          Що, на вашу думку, вони роблять в Україні? (навчаються)
-          А чи навчаються наші студенти в африканських державах?
Так, деякі українці закінчують аспірантуру у ВУЗах Південної Африки.
-          Я думаю, що кожен із вас любить ласувати екзотичними фруктами: фініки, апельсини, банани, ананаси, кокоси, а вони також привезені із Африки.
-          Також Україна закуповує деякі корисні копалини, яких не вистачає в Україні і рідкісну деревину для виробництва меблів.
-          Багато наших спеціалістів працює на підприємствах африканських держав, допомагаючи із складною технікою.
-          У таких країнах як Ефіопія, Ангола, Лівія, Мозамбік, Алжир, Ботсвана проходять службу військові інструктори які допомагають модернізовувати і працювати із військовою технікою, яку ці держави ще закупили в Радянського Союзу.
-          У Сьєрра-Леоне розташований український миротворчий контингент, який допомагає урегулювати політичну ситуацію в країні.
-          ПА закуповує в України сторожові кораблі, підводні човни і системи проти - повітряної оборони.
V. Закріплення вивченого матеріалу
·         Чому Африку називають “Колискою людства”?
·         Вплив природних умов на розселення та господарську діяльність населення.
·         Чому саме англійська і французська мови часто є однією
·         з офіційних мов багатьох африканських країн?
“Мозковий штурм”
Чому більшість кордонів між африканськими країнами
мають форму прямої лінії або проходять по річках?

VІ. Підсумок уроку
Прийом «Роблю висновок»
•  Населення Африки різноманітне і складається з представників трьох найбільших рас: негроїдної, європеоїдної, монголоїдної.
•  Сучасна політична карта Африки сформувалася в середині XX ст.
• Майже всі африканські країни були колоніями.
 Зараз серед держав континенту переважають країни, що, розвиваються.
• ПАР — єдина розвинена країна Африки, що має вигідне географічне положення,
різноманітні природні ресурси на природні умови.
У роз­виненій економіці ПАР провідну роль відіграють такі галузі,
як гірни­чодобувна промисловість, машинобудування, сільське господарство.
•  VII. Домашнє завдання
•  Переглянути завдання та відеофільми усіх груп на блозі

•  Комп’ютерні презентації “Держави Африки”
  Підготуватись до тематичного оцінювання -опрацювати матеріал з теми “Африка”
Позначити номенклатуру “Політична карта Африки”

                                                                                                    
                      


Немає коментарів:

Дописати коментар