Урок
економіка
ТЕМА. КОНКУРЕНЦІЯ
Мета
уроку: Розглянути поняття «конкуренція», «монополія»;
розкрити зміст ринкової конкуренції; визначити негативні риси конкуренції і
аргументи на її користь; вивчити вплив і значення конкуренції в умовах ринкової
економіки; установити принципові відмінності досконалої конкуренції і інших
форм організації ринку; розвивати логічне економічне мислення, кмітливість,
виховувати вміння відстоювати власну позицію.
Основні
поняття: конкуренція, ринкові структури, повна
(досконала) конкуренція, неповна (недосконала) конкуренція, цінова конкуренція,
нецінова конкуренція, недобросовісна конкуренція, монополія, чиста монополія,
олігополія, олігопсонія, монополістична конкуренція, антимонопольна політика.
Тип
уроку: Урок комбінований з використанням ІКТ
Обладнання: комп’ютер, підручники,
інформація зі списком літератури та адресою сайтів, слайди.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний
момент
Доброго
дня, шановні, я рада вас вітати !
-
Сьогодні на уроці економіки ми будемо з’ясовувати значення поняття
«конкуренція», без якого не можливо уявити сучасного життя.
“Найкраща витрата часу
– це праця”.
Я сподіваюсь, що
ви отримаєте задоволення від праці і не
витратите марно час, а відкриєте для себе багато нового й цікавого.
ІІ.
Актуалізація опорних знань
1. Яка залежність між величиною попиту й
ціною: пряма чи обернена?
2. Що робиться з кривою попиту в ситуації
збільшення доходів?
3. Хто на ринку представляє пропозицію?
4. Чи завжди зі зменшенням ціни збільшується
величина попиту?
5. Економіка, що трансформується в бік ринково
6. Відмінність між експортом і імпорт.
7. Яка залежність між величиною пропозиції й
ціною :пряма чи обернена?
8. Що робиться з кривою пропозиції в ситуації
збільшення податків?
9. Хто на ринку представляє попит?
10. Чи завжди зі збільшенням ціни збільшується
пропоз
11. Тип економічної системи в колишньому СРСР.
«Чорна скринька»
1. Кажуть, що це те, від чого залежить функція
попиту й пропозиції. Покупці хочуть бачити її меншою, а продавці – більшою.
Проте, як дві частини ріжуть папір, так і вони формують те, що лежить у „чорній
скриньці” (цінник)
2. Попит на цей товар досить еластичний. Якщо
ціни на бензин подводяться, то попит на товар, що лежить у „чорній скриньці”,
зменшиться, оскільки це товари-комплементи.
(автомобіль)
3. Це одна з витратних частин виробників. Коли
зростають певні відсотки, то пропозиція зменшується, а деякі виробники
приховують свої реальні прибутки, щоб записати сюди менші цифри. (податкова
декларація)
4. Це відбувалося після періоду поширення
бартеру. Наш товар, що лежить у чорній скриньці, сьогодні назвали б товарними
грошима народів півночі. (хутро)
5. ЇЇ родичі народилися в 1996 р., вона – у
2001 р. Проте, на відміну від своєї сестри-близнючки, на якій є руїни
Херсонесу, вона буде жити удвічі-утричі довше. (монета номіналом 1 грн.)
Сукупний
попит чи пропозиція?
вугільна шахта; компанія будує нову фабрику
стоматолог; жінка купує гамбургер своєму
малому синові.
продавець взуття; сім’я купує новий автомобіль.
II. Мотивація
навчальної і пізнавальної діяльності
СЛАЙД №1
Слово вчителя.
Перед вами на екрані вислови відомих людей,
дивлячись на них, поясніть як ви вважаєте, що ж за тему ми будемо сьогодні
вивчати.
-
Конкуренція займає важливе місце в сучасному суспільстві. Це яскраво
показано в історичній мініатюрі Валентина Пікуля «Запашна симфонія життя», де автор розповідає
про дівчину Шарлотту, до якої залицялись багатий відомий співак та бідний
парфумер. На концерт свого суперника парфумер приніс кошик фіалок і поставив
його на кришку рояля. Співак не взяв жодної високої ноти. Так парфумер усунув
свого суперника – конкурента.
-
Скажіть, а чому так сталося?
Учень.
- Бо
аромат фіалок впливає на розлад голосових зв'язок, і парфумеру було про це
відомо.
Вчитель.
Актуальність
теми
-
Тож «Конкуренція»
– це найпотужніший життєвий стимул, що змушує бути рішучим, розумним, сміливим,
ініціативним, щоб домогтися поставленої мети.
ІІІ.
Оголошення теми уроку.
-
Україна сьогодні формує ринкову економіку і для вас, для випускників школи,
яким завтра будувати економіку країни, важливо познайомитися із поняттям
конкуренція, бо вона є природною властивістю ринку та силою, яка допомагає
економіці розвиватися. На уроці ми будемо обговорювати зміст поняття
конкуренція, її види та риси; з’ясуємо, яку роль відіграє конкуренція в
ринковій економіці. Тож тема сьогоднішнього уроку: Конкуренція.
СЛАЙД
№2, 3
-
На уроці ви відчуєте себе у ролі молодих бізнесменів та підприємців.
Перед вами картка – конспект уроку, куди ви маєте записувати основні
поняття, які стосуються теми уроку.
-
Наприкінці уроку ми спробуємо дати відповідь на проблемне питання: «Що
дає конкуренція виробнику і споживачу?»
Слово вчителя.
-
Конкуренція – одне з питань ринкової економіки, тож давайте пригадаємо що вам
відомо про ринкову економіку. Я пропоную вам назвати цифри від 1 до 6 і обрати
сектор, в якому закодовано питання.
-
Перевір себе, натиснувши на питання.
СЛАЙД №4 Гра «Економічне
лото» (стор. 36 підручника)
Через яку проблему ринок розв’язує «голосування грошима»?
(«що виробляти?»)
|
В основі якої проблеми лежить спосіб виробництва та його технологія?
(«як виробляти?»)
|
Розв’язання якої
проблеми залежить від орієнтирів самих споживачів, їхніх бажань і доходів?
(«для кого виробляти?»)
|
На розв’язання якої проблеми мають великий вплив ціни на ресурси (землю,
працю, капітал)?
(«як виробляти?»)
|
На яке питання в ринковій економіці дає відповідь конкуренція?
(«як виробляти?»)
|
На які питання відповідає риночка економіка?
що виробляти?,
як виробляти?,
для кого виробляти?
|
- Ви
вірно дали відповіді на питання «економічного лото». Отже ринкова економіка
відповідає на питання: що виробляти?, як виробляти?, для кого виробляти?
ІІІ. Вивчення
нового матеріалу
Слово вчителя.
СЛАЙД №5
-
А тепер давайте з’ясуємо, яке ж місце займає конкуренція в ринковій економіці.
В ринкових умовах кожна фірма прагне отримати максимальний прибуток, а
отже, розширити масштаби господарської діяльності, фірми виступають, як
конкуренти по відношенню одна до одної. Тобто економічна конкуренція – це
зіткнення, боротьба, протиборство фірм, підприємців, виробників. Іншими словами
«конкуренція» - це змагання.
Фронтальне
опитування
- Змагання Між
ким? (Між виробниками однотипних товарів, послуг
або між споживачами за товар в умовах дефіциту.)
- Змагання За
що? (За залучення якомога більшої кількості споживачів.)
- Змагання Для
чого? (Для отримання максимального прибутку.)
-
Скажіть, чи мала місце конкуренція при командній економіці?
Учень.
- Ні,
тому що не було свободи вибору ні у виробників,
ні у споживачів. Існувала планова економіка.
-
Отже, конкуренція відбувається в ринковій економіці.
Слайд №6, 7, 8
Робота
з підручником (стор.37)
-
Конкуренція має свої позитивні та негативні риси:
РИСИ КОНКУРЕНЦІЇ
ПОЗИТИВНІ
НЕГАТИВНІ
Розподіляє ресурси
Урівноважує попит та пропозицію
Формує ринкові ціни
Стимулює виробництво до зниження витрат і впровадження нових видів
продукції
Забезпечує залежність споживача, гарантуючи захист від диктату
товаровиробників
Сприяє поліпшенню якості й розширенню асортименту продукції
|
Сприяє нерівномірному розподілу доходів між різними соціальними групами
населення
Доводить до банкрутства велику кількість дрібних, середніх і навіть
частину великих товаровиробників, чим сприяє безробіттю
Породжує монополію
|
-
А які види конкуренції бувають?
СЛАЙД
№ 9, 10 , 11, 12
«Види конкуренції»
СЛАЙД № 13, 14, 15
-
Досконала конкуренція
передбачає на ринку великої кількості незалежних фірм, які самостійно
вирішують, що і в якому обсязі виробляти, та не впливають на ціну товару, який
виробляється. Це ідеальний образ конкуренції.
Слайд
№16
-
Монополістична конкуренція характеризується
великою кількістю виробників та продавців, які пропонують однотипову, але дещо
відмінну продукцію. Ринок монополістичної конкуренції складається з великої
кількості продавців, які здійснюють угоди в різноманітному діапазоні цін.
Характерні
риси:
-
входження до галузі просте;
-
реальні вироби можуть різнитися якістю, властивостями, зовнішнім виглядом;
-
покупці бачать різницю у пропозиції та спроможні платити за товар по-різному;
-
використовується практика присвоєння товарам марочних назв, реклама та методи
особистих продаж;
-
монополіст сам визначає ціну, яка приносить йому надприбуток, контролює ринок,
ставить покупця в абсолютну залежність від себе, спрацьовує метод нецінової
конкуренції.
ПРИКЛАДОМ
є: легка промисловість, меблі, книги, сфера послуг, побутові товари.
Слайд
№17
-
Олігополія – одногалузева монополія – утворюється у випадку,
коли численні покупці мають справу з декількома великими продавцями. Причина –
жорсткі умови проникнення на олігопольний ринок, який складається з невеликої
кількості продавців, дуже чутливих до політики ціноутворення і маркетингових
стратегій один одного. Які ж характерні риси цього виду конкуренції?
Характерні риси:
-
товари можуть бути схожими (сталь, алюміній) і зовсім різними (автомобілі,
комп’ютери);
-
невелика кількість покупців пояснюється тим, що новим претендентам важко потрапити
на цей ринок;
-
кожен продавець чітко реагує на стратегію дії конкурентів (якщо сталеварна
компанія знизить ціни на 10%, покупці швидко переорієнтуються);
-
не має впевненості, що може домогтися довгострокового результату за рахунок
зниження цін.
ПРИКЛАДАМИ
такого виду конкуренції є: літакобудування, алюмінієва
промисловість, виробництво побутової техніки(комп’ютерів) , тощо.
СЛАЙД
3 18
Характерні
риси монополії:
-
відсутня диференціація продукту;
-
проникнення у галузь заблоковане;
-
продукт унікальний, близьких замінників не існує;
-
державна монополія може за допомогою цін прагнути досягти різних цілей
(встановлює ціну нижче собівартості, якщо товар має важливе значення для
покупців, які не в змозі купувати його за повну вартість; ціна може бути
визначена з урахуванням покриття витрат або одержання великих прибутків)
ПРИКЛАДАМИ
такої конкуренції є: електричні та газові компанії, водопостачання, зв'язок,
телебачення, банківська система, транспорт тощо.
-
Отже монополія – виключне право продажу.
Людина, яка має це право, може продавати саме той товар, на який
поширюється це право, оцінюючи його, як йому заманеться. Таким чином
концентрація виробництва – основна причина виникнення монополій.
-
Іноді монополізму не уникнути (прикладами є : виробництво грошових одиниць,
атомної зброї). Ми визначили також характерні риси.
Практична
робота
Слово вчителя
-
Тепер перевіримо, як ви засвоїли матеріал «Види конкуренції». Пропоную вам
заповнити таблицю , в якій за
характерними ознаками визначити види конкуренції.
Таблиця «Характеристика основних ринкових структур»
Характерні ознаки
|
Досконала
конкуренція
|
Недосконала
конкуренція
|
||
Монополістична
конкуренція
|
Олігополія
|
Монополія
|
||
Кількість виробників
|
Дуже велика кількість незалежних фірм
|
Багато фірм
|
Декілька фірм
|
Одна фірма
|
Тип продукту
|
Стандартний; однорідні товари
|
Диференційований залежно від ринків
|
Стандартизований або диференційований
|
Унікальний, не має близьких замінників
|
Умови входження на ринок
|
Дуже легкі, відсутні перешкоди
|
Відносно
легкі
|
Обмежені, вимагають великих інвестицій
|
Блоковані
|
Контроль за цінами
|
Відсутній; ціни визначає ринок
|
Обмежений
|
Обмежений взаємною залежністю; значний у разі таємної змови
|
Значний, інколи повний контроль
|
Не цінова конкурен-ція
|
Відсутня
|
Наголос на рекламу, торгові знаки, марки
|
Типова, особливо за диференціації продукту
|
Реклама
|
Приклади
|
Деякі ринки сільського сподар-ської продукції, ринок цінних паперів
|
Роздрібна торгівля, виробництво одягу, взуття, послуги перукарень, кафе,
ринки безалкогольних напоїв, виробів побутової хімії, ліків
|
Виробництво сталі, автомобілів, побутової техніки, ОПЕК
|
Місцеві підприємства комунальних послуг, пошта, метро,
електроенергетичні, газо-, водопровідні, теле
|
Учитель.
- У ринковій економіці відбувається
постійна боротьба між виробником і споживачем. У конкуренції програє той, хто
не може обертатися у рамках економічного простору.
Робота
в группах .
Створіть
конкурентну сратегію
СЛАЙД
№20
Між конкурентами - виробниками
відбувається постійно боротьба, це:
СЛАЙД №21
-
позбавлення конкурента джерел сировини, ринків збуту, кредитів, вигідні умови
застосування капіталу, тощо;
-
маневрування цінами;
-
придбання підприємств конкурентами;
-
технічний рівень, новизна, якість;
-
створення товарів-замінників;
-
оголошення бойкоту, промисловий шпіонаж;
-
купівля патентів;
-
різноманітне використання реклами;
-
використання неринкових форм боротьби - фінансові махінації, спекуляція цінними
паперами, переманювання спеціалістів тощо.
- Отже,
ринкова боротьба за виживання – це найпотужніший засіб безперервного збудження
робітників і трудових колективів. Прагнення обійти конкурента, не поступитися,
не відстати створює найпотужніший стимул економічного прогресу, зростання
продуктивності, підвищення якості
-
Тож, загроза вибути з гри у змаганні за економічне процвітання, за забезпечене
життя діє сильніше, ніж засоби спонукання до ефективної та якісної діяльності.
-
Конкуренція – це ще і елемент конкурентної боротьби. І не завжди «Ціль
виправдовує засоби». Пропоную з’ясувати, до якої конкуренції належать
твердження:
Добросовісна (чесна)
|
Недобросовісна (нечесна)
|
Заснована на реальному поліпшенні якостей продукції та одержанні переваг
виробником
|
Нецивілізована боротьба з конкурентами, заснована на одержанні
комерційної вигоди шляхом обману споживачів, партнерів, державних органів:
дезінформація, економічне шпигунство, підкуп, переманювання покупців тощо
|
ІV. Закріплення
матеріалу
Вправа
«Бліц-відповіді (Погано/ Добре)»
-
Перед вами питання, 1 група (які сидять біля вікна) визначає позитивний
вплив, а 2 група (біля стіни) – визначає негативний вплив на економіку та
суспільство.
1.
Конкуренція спричинює безробіття. (Погано)
2.
Змушує людей пристосовуватися до нових ситуацій. (Добре)
3.
Може призвести до перевиробництва товарів. (Погано)
4.
Поліпшує якість продукції. (Добре)
5.
Підвищує ефективність виробництва. (Добре)
6.
Породжує монополію. (Погано)
7.
Зменшує доходи найманих працівників. (Погано)
8.
Призводить до розорення дрібних товаровиробників. (Погано)
9.
Знижує ціни і збільшує загальний добробут. (Добре)
10.
Знищує найслабших. (Погано)
-
Отже конкуренція має і позитивний і негативний вплив не лише на
економіку, а й на суспільство.
-
А чи може держава захистити підприємців від негативного впливу конкуренції?
-
Тож скажіть, чи може держава вплинути на конкуренцію між виробниками?
Учень.
- Так,
держава може захистити підприємців від негативного впливу
конкуренції, приймаючи відповідні закони.
Учитель.
- Тож
недобросовісна конкуренція недопустима в ринковій економіці, конкуренція
повинна бути чесною. Пам’ятайте про це, коли в майбутньому станете
економістами, підприємцями, бізнесменами.
«Реклама»
Учитель.
-
Частина з вас вже обрали ким хочуть бути у житті. Є серед вас і ті, хто хоче
пов’язати своє життя із рекламним бізнесом. Оберіть будь-ласка товар і прорекламуйте його.
(реклама
чаю, мінеральної води, цукерок)
- Чи
ввважаєте ви,що реклама впливає на конкуренцію? «Реклама – двигун торгівлі».
-
Так, реклама впливає на конкуренцію, бо…
-
Сподіваюсь, що прорекламовані товари вам сподобались і ви будете частіше
їх купувати.
Фронтальна робота
СЛАЙД
№ 22, 23, 24
«Ситуація» спробуйте
розв’язати задачу.
1. Ви
– торговець соку. Ціна найбільш ходового – 10 грн. Ваш конкурент також продавав
свій сік за 10 грн., але потім знизив ціну до 9 грн., але якість соку дещо
погіршилась. Що вам робити, щоб не збанкрутувати?
ВІДПОВІДЬ
-
Єдине правильне рішення – підвищити ціну до 11 грн. Покупці відчують різницю в
якості, а різниця в 2 грн. покриє вибір тих, хто надав перевагу соку
конкурента.
2.
Двом молодим спеціалістам дали випробний термін, щоб вони показали себе в
роботі. Обоє старанні, наполегливі,але одному не вистачає посидючості, а інший
недостатньо рішучий. Шеф у роздумах: кого краще взяти на роботу? Якими
принципами керуватися? Чи варто прийняти альтернативне рішення? Яке?
ВІДПОВІДЬ
- Новачкам
потрібно об’єднати зусилля та допомогти один одному.
3.
На підприємстві відбулася зміна керівництва. Ви – спеціаліст зі стажем, роботу
виконуєте старанно, але помічаєте з боку шефа незадоволення, яке вважаєте недоречним.
Як ви будете діяти
ВІДПОВІДЬ
-
Буду намагатися й далі виконувати справно свою роботу, проявляти ініціативу,
щоб мої дії були оцінені.
Слово вчителя
-
Отже, сподіваюсь, що потрапивши у схожі ситуації ви зможете знайти правильне рішення.
V.
Підсумок уроку
СЛАЙД
№25
-
На початку уроку ми ставили завдання розглянути та дослідити поняття
«конкуренція», яку роль відіграє вона у ринковій економіці. Проблемним питання
урокубуло: Що дає конкуренція виробнику і споживачу?
Гра
«Мікрофон»
-
Пропоную вам прочитати і продовжити одне з речень.
«Я
споживач, тож конкуренція потрібна мені …..»
«Я
виробник, тож конкуренція потрібна мені …..»
VI.
Домашнє завдання
Тема3 – пункти
3.1,3.2.
}
Доповідь “Історія виникнення грошей”
}
Придумати ситуації, які б
відповідали різним видам конкуренції.
}
Презентація (на моєму блозі знайдете в розділі «економіка»
варіанти презентації та теми)
Слайд№26
Презентація повинна мати вигляд
(можна вибрати 1 варіант):
}
плакату, буклету, брошури
}
слайдів
Обов'язково – захист теми (довільний, можна з
гумором, міні-сценка)
Критерії оцінювання:
}
розкриття теми,
}
оригінальність викладу,
}
приклади, фото, малюнки, схеми
}
естетичність оформлення,
}
командна робота,
}
творчий підхід
Де можна знайти матеріал для роботи:
}
в бібліотеках міста,
}
Інтернет,
}
підручник,
}
конспект,
}
спитати у вчителя
Орієнтовні питання, підказки:
}
історична довідка
}
поняття
}
властивості
}
функції
}
види, типи
}
грошова маса, грошова система, грошові
агрегати
}
емісія грошей, роль банків у створенні
грошей
}
чинники попиту, пропозиції на гроші
}
фень-шуй і гроші
}
перші підробки грошей
}
колекціонування грошей
}
висловлювання з теми
Додаток
Картка- конспект уроку
________ _____
__________________________________________________________
(дата) (клас)
(
Прізвище, ім’я )
Тема.
________________________________________________________
Проблемне
питання уроку: Що дає конкуренція виробнику і споживачу?
Поняття
|
Визначення
|
Конкуренція
|
|
Досконала конкуренція
|
|
Монополія
|
|
Олігополія
|
|
Монополістична конкуренція
|
|
Добросовісна конкуренція (чесна)
|
|
Недобросовісна конкуренція (нечесна)
|
|
Реклама
|
ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ УРОКУ
Завдання
|
Відповідь
|
Закінчи речення
|
1. Конкуренція відбувається в _____________________економіці
2.Ринкова економіка відповідає на питання __________________
________________________________________________________
|
Позитивні риси конкуренції
|
1.
|
2.
|
|
3.
|
|
4.
|
|
5.
|
|
6.
|
|
Негативні риси конкуренції
|
1.
|
2.
|
|
3.
|
|
Методи конкурентної боротьби
|
1.
|
2.
|
|
3.
|
|
4.
|
|
5.
|
|
6.
|
|
7.
|
|
8.
|
|
9.
|
|
Види конкуренції та їх характерні риси
|
|
Що зацікавило
|
|
Розробка уроку економіки, виконана у формі технологічної карти
Тема уроку. «Глобалізація, її причини і наслідки»
Зміст глобалізації та її основні причини. Місце «великих» і «малих» економік у процесах глобалізації. Позитивні наслідки глобалізації: прискорення економічного розвитку, поширення знань та сучасних технологій.
Місце уроку в системі уроків цього розділу:
11 клас. Тема 10 «Переваги та загрози глобалізації». Урок№31.
Тип уроку: комбінований.
Мета:
- навчальна: розкрити зміст понять « великої» та « малої» економіки; пояснити учням, як розрізняти ці поняття; навчити характеризувати й аналізувати місце України у світовому господарстві; розвивати вміння учнів наводити приклади країн, що належать до певних груп;
- розвивальна: розвивати логічне мислення на основі загально розумових дій та операцій, стимулювати розвиток умінь учнів аргументувати свою відповідь;
- виховна: ; сприяти формуванню основних світоглядних ідей, підтримувати інтерес до нових засобів навчання, виховання прагнення до активної життєвої позиції.
МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ
1. Описати зміст глобалізації та її основні причини, виявити позитивні наслідки глобалізації: прискорення економічного розвитку, поширення знань та сучасних технологій, а також обережно підвести до вивчення наступної теми- проблеми, що потребують спільного (глобального) вирішення: вичерпання ресурсів, забруднення довкілля, поглиблення нерівності між країнами. Показати місце «великих» та «малих» економік у процесах глобалізації.
2. Робота з підручником
3. Дати завдання учням, щоб вони навели конкретні приклади діяльності України у світовому господарстві.
4. Закріпити матеріал розглянувши ситуації з вивченої теми.
5. Роздати учням домашнє завдання.
Актуальність теми.
Перехід України до ринкової економіки одночасно означає подолання відносної самоізоляції та необхідність органічного входження на рівноправних умовах до системи світового господарства у русло загально цивілізаційних процесів. На сьогодні внутрішній ринок України перебуває у складному становищі, зумовленому радикальною трансформацією економічних відносин. Водночас, формування вітчизняного ринкового середовища детермінується складними та суперечливими процесами глобалізації світогосподарського розвитку та послідовним переходом багатьох країн від замкнутих національних господарств до економіки відкритого типу, зверненої до зовнішнього ринку. Таким чином, необхідність вироблення цілісного уявлення про стан внутрішнього та зовнішнього ринку України зумовлює нагальну потребу дослідження цих питань у контексті зростаючої відкритості національних економік та глобальних тенденцій світового господарства.
Основні терміни і поняття:
Індекс розвитку людського потенціалу (ІРЛП) - індекс для порівняльної оцінки бідності, грамотності, освіти, середньої тривалості життя та інших показників країни.; Закрита економіка — економіка країни, в якій відсутні експорт та імпорт товарів та послуг. У закритій економіці експортно-імпортні зв’язки невеликі. Крайнім виявом закритої економіки є автаркія, що означає створення замкненого самодостатнього господарства в межах певної країни. Автаркія вкрай негативно позначається на розвитку економіки.
Національну економіку, інтегровану в світове господарство, що активно й широко реалізує переваги міжнародного розподілу праці, використовує різноманітні форми сучасних світогосподарських зв’язків, називають відкритою економікою. Це така економіка, всі господарюючі суб’єкти якої можуть без обмежень здійснювати зовнішньоекономічні операції.
Мала відкрита економіка - це національна економіка, якій притаманні такі ознаки: незначна частка у світовому експорті та імпорті; обмежений вплив на світовий ринок; значна залежність національної відсоткової ставки від світових відсоткових ставок.
Велика відкрита економіка - це національна економіка, експорт та імпорт якої становлять значну частину відповідних світових показників. Економічні процеси, що в ній відбуваються, значно впливають на світогосподарські.
Зовнішньоторговельне сальдо (НЕ) - це різниця між експортом (Е) та імпортом (Т).
Міжпредметні зв’язки:
- Інформатика (програма Microsoft Word, Microsoft Power Point, створення мультимедійних презентацій із заданої теми – випереджальне завдання);
- Історія (Проблеми розвитку внутрішнього і зовнішнього ринку за умов зростаючої відкритості економіки та питання зв'язку глобалізаційних процесів і внутрішньогосподарської діяльності щодо перехідної економіки досить широко розглядаються в сучасній економічній літературі такими вітчизняними науковцями як А.С.Гальчинський, В.Базилевич, О.І.Рогач, Л.Г.Лук'яненко, А.С.Філіпенко, Л.Лазебник, О.С.Власюк, А.А.Чухно, О.І.Черепніна, О.С.Шнипко, Т.Є.Циба та ін.);
- Географія Сьогодні Україна є країною з малою відкритою економікою, незадовільним рівнем інвестиційної привабливості, високим рівнем доларизації та критичною залежністю від зовнішньоекономічної кон’юнктури на сировину. Порівняння з економічним розвитком країн, що вивчалися в економічній і соціальній географії світу, навести приклади країн з відкритою і закритою економікою. Як природні, соціальні та економічні умови впливають на розвиток глобалізації.
- Математика (розрахунки задач).
Наочність: текстові завдання відправлені на електронну пошту, інтернет-ресурси.
Обладнання: комп’ютер, проектор.
Форми роботи: фронтальна ,індивідуальна.
Джерела інформації:
1.Загальна економіка: Підручник для 10 (11) класів середніх загальноосвітніх закладів / І.Ф.Радіонова, І.С. Кравченко, В.В. Радченко; За ред.. І.Ф. Радіонової. – 4-те вид., доп. і перероб. – Камянець - Подільський: Абетка-Нова, 2005. – 368 с.
2. Задоя А. А., Петруся Ю. Е. Основы экономики: Учеб. пособие. – К.:Вища шк. – Знання.
3. Економіка: Підруч. для 10 кл. загально освіт. навч. закл./ Г. О.Ковальчук, В. Г. Мельничук, В. О. Огнев’юк. – К.: Навч.книга, 2003.– 352 с.: іл.
4. Економіка: Навч. посібник для 10–11 класів / За ред. З. Г.Ватаманюка, С. М. Панчишина.– К.: Либідь.
5. Экономическая теория в вопросах и ответах: Учебное пособие. – Ростов н/Д: Изд-во “Феникс”.
6. Экономическая теория: Учеб. для студ. высш. учеб. заведений/ Под ред. В. Д. Камаева. – 5-е изд., перераб. и доп.– Гуманит. изд. центр ВЛАДОС.
9. http://westudents.com.ua/glavy/96735-vdkrita-zakrita-ekonomka-.html
Етапи уроку
|
Час, хв
|
Методи та прийоми
|
Зміст уроку
| ||||||||||||
|
1
|
Привітання
|
Побажання гарного настрою, позитивного спілкування, активної роботи. Повідомлення про організацію роботи на уроці.
| ||||||||||||
2Мотиваційний
|
3
|
Показ слайдів.
|
Однією з основних ознак сучасного розвитку світового господарства стає розгортання процесів глобалізації , які справляють суттєвий вплив на систему міжнародних економічних відносин, трансформують напрями і визначають тенденції розвитку національних економік. Під глобалізацією світового господарства розуміють процес посилення взаємозв’язку національних економік країн світу, що знаходить своє вираження в утворенні світового ринку товарів і послуг, фінансів; становленні глобального інформаційного простору, перетворенні знання в основний елемент суспільного багатства, виході бізнесу за національні кордони через формування ТНК, впровадженні й домінуванні в повсякденній практиці міжнародних відносин і внутрішньополітичного життя народів принципово нових, універсальних ліберально-демократичних цінностей тощо. Чи є у вас особиста зацікавленість у вивченні запропонованої теми?
| ||||||||||||
|
2
|
Показ слайдів
|
Обговорення та формулювання мети уроку.
| ||||||||||||
|
14
|
1. Робота з теоретичним матеріалом (підручником)
2.Розв’язання задач
Робота в парах.
. Проблемне питання - які наслідки несе в собі глобалізація?
Пробне застосування знань
|
Знайти визначення поняття - глобалізація. Чим зумовлена глобалізація? Виявити позитивні і негативні наслідки глобалізації.
Заповнити схему
? Причини формування глобалізаційних процесів у наступному:
• процес інтернаціоналізації, який приводить до поглиблення співробітництва між країнами та посилення їх взаємозалежності;
• науково-технічний прогрес: поява інформаційних технологій, які докорінно змінюють всю систему соціально-економічних відносин, переносять на якісно новий технічний рівень організаційно-економічні відносини, транспортні та комунікаційні зв’язки (зниження витрат на трансакції);
• загострення проблем, що є загальними для всіх людей і країн світу та важливими з погляду збереження та розвитку людської цивілізації.
Далі слід назвати характерні ознаки глобалізації, до яких належать:
• взаємозалежність національних економік та їхнє взаємопроникнення, формування міжнародних виробничих комплексів поза національними кордонами;
• фінансова глобалізація — зростаюча фінансова єдність та взаємозалежність фінансово-економічних систем країн світу;
• послаблення можливостей національних держав щодо формування незалежної економічної політики;
• розширення масштабів обміну та інтенсифікація процесів руху товарів, капіталів, трудових ресурсів;
• створення інституцій міждержавного, міжнародного регулювання глобальних проблем;
• тяжіння світової економіки до єдиних стандартів, цінностей, принципів функціонування
Логічно також назвати рівні цього процесу. На рівні галузі глобалізація визначається тим, наскільки конкурентоспроможність компанії всередині галузі в даній країні взаємопов’язана з її конкурентоспроможністю в іншій країні. Чим більше глобалізована галузь промисловості, тим більше переваг отримує компанія від внесеної технології, виробничого процесу, фабричної марки. Глобалізовані галузі промисловості мають тенденцію домінувати на кожному ринку одним і тим самим набором глобальних компаній, які координують між собою стратегічні дії в усіх країнах своєї активності.
Глобалізація на рівні окремої країни характеризується ступенем взаємозв’язку її економіки зі світовою економікою в цілому. Незважаючи на зростання глобалізації світової економіки, не всі країни інтегровані в однаковій мірі. Існують декілька головних показників, що визначають ступінь інтегрованості економік різних держав у глобальну економіку, серед яких:
• співвідношення зовнішньоторговельного обігу і ВВП;
• прямі іноземні інвестиції (ПІІ), які спрямовуються в економіку країни і з країни, та портфельні інвестиції;
• потік платежів роялті в країну та з країни, що пов’язані з переданням технології.
Розрахуйте завдання які надіслані вам на електронні адреси.
Центральне питання теми - які наслідки несе в собі глобалізація?
Спробуйте за допомогою інтернет -носіїв визначити:
У сучасному світі глобалізація справляє домінуючий вплив на розвиток будь-якої держави. З одного боку, через розповсюдження інновацій у сфері технологій і менеджменту, активний обмін товарами, послугами, інвестиціями, вона сприяє підвищенню ефективності функціонування національних економік, а з другого — посилює нерівномірність, асинхронність та диспропорційність розвитку. На одному полюсі сучасної світової економіки концентруються країни — глобальні лідери з домінуванням США. На основі вдалої багаторічної експансії у всіх сегментах світового ринку, накопиченого у безпрецедентних масштабах капіталу, ключовими детермінантами їхнього успіху стають інтелектуалізація, соціалізація, екологізація, деіндустріалізація економіки, пріоритетність знань та інформації, розвиток «людського капіталу». На іншому полюсі світової економіки — більшість країн, для котрих економічна глобалізація проявляється в якісно нових умовах розвитку, на які практично неможливо впливати, але які обов’язково треба враховувати. Особливо важливо враховувати масштаби і динаміку процесу становлення системи глобального управління ресурсами планети і перерозподілом світового доходу, який не є еквівалентним.
Глобалізація — це об’єктивний процес планетарного масштабу, який має як прогресивні наслідки, так негативні. До позитивних ми можемо зарахувати: поширення нових інформаційних технологій та пов’язаних з ними переваг (скорочення часу і витрат на трансакції, поліпшення умов праці та життя); перехід на ресурсозаощаджувальні технології; посилення уваги до важливих проблем людства та ін. Однак глобалізація економіки — це не лише вигоди від зростання участі країни в світових економічних процесах, але й висока ймовірність втрат, зростання ризиків. Глобалізація передбачає, що країни стають не просто взаємозалежними з причини формування системи міжнародного інтегрованого виробництва, зростання обсягів світової торгівлі та потоків іноземних інвестицій, інтенсифікації руху технологічних нововведень тощо, але й більш вразливим щодо негативного впливу світогосподарських зв’язків. Світова практика доводить, що виграш від глобалізації розподіляється не завжди рівномірно між країнами та суб’єктами економічної діяльності.
Отже, до негативних наслідків глобалізації належать:посилення нерівномірності розвитку країн світу; нав’язування сильними країнами своєї волі, нераціональної структури господарства, політичної та економічної залежності.
Варто зупинитися на аналізі можливих варіантів та засобів подолання цих негативних наслідків. Глобалізація як суперечливий процес потребує регулювання на національному та міждержавному рівнях.
Основна суперечність глобальної економічної системи пов’язана з формуванням у рамках провідних західних держав замкненої господарської системи. Цей процес можна простежити за такими напрямами: 1) концентрація в постіндустріальному світі більшої частини інтелектуального і технологічного потенціалу людства; 2) зосередження основних торговельних потоків у межах співдружності розвинених держав; 3) замикання інвестиційних потоків; 4) спрямованість міграційних потоків із країн третього світу в розвинені регіони планети.
Глобалізація перетворює світове господарство на єдиний ринок товарів, послуг, капіталів, робочої сили, суб’єкти якого взаємопов’язані єдиною системою фінансово-економічних відносин.
Серед багатьох її форм заслуговує особливої уваги фінансова глобалізація, що проявляється, насамперед, у вибухоподібному зростанні останніми роками масштабів світового фінансового ринку, фінансових трансакцій, котрі здійснюються між різними суб’єктами світогосподарських зв’язків. Якщо в 1978 р. щоденний обсяг операцій з купівлі-продажу іноземних валют становив 15 млрд дол. США, у 1992 р. — 880 млрд, то в 2001 р. цей показник збільшився до 1,2 трлн дол. Зарубіжні операції американських, німецьких та японських інвесторів з цінними паперами зросли з менше ніж 10 % у ВВП у 1980 р. до, відповідно, 135,170 та 80 % у ВВП 1993 року. Головними суб’єктами міжнародного фінансового ринку виступають пенсійні та спільні фонди, страхові компанії і трасти, транснаціональні банки.
Функціонування валютних ринків не зупиняється ні на хвилину. Свою роботу в календарній добі вони починають на Далекому Сході, з Нової Зеландії (Веллінгтон) і проходять при цьому послідовно часові пояси — у Сіднеї, Токіо, Гонконгу, Сингапурі, Бахрейні, Москві, Франкфурті, Лондоні, а завершують у Нью-Йорку і Лос-Анджелесі.
Поглиблення інтернаціоналізації у фінансовій сфері, зміцнення зв’язків між основними фінансовими центрами світу стали основою так званої фінансової революції. Ось її ключові елементи:
• поглиблення міжнародної фінансової інтеграції;
• формування системи міжнародних фінансових інститутів;
• швидкий розвиток фінансових інновацій.
Міжнародна фінансова інтеграція викликала глибокі якісні зміни у фінансових технологіях, пов’язаних із виникненням нових інституційних структур (інвестиційних фондів відкритого типу, котрі вкладають кошти тільки в короткострокові зобов’язання грошового ринку; банківських автоматів та ін.), нових фінансових інструментів (євродоларових депозитних сертифікатів, єврооблігацій з нульовим купоном, синдикованих кредитів у євровалюті тощо) та послуг (фінансовий інжиніринг). Формування світового фінансового ринку стало основою колосальної експансії глобального капіталу, і особливо — спекулятивного капіталу. Це створює загрозу світових фінансових криз, що охоплюють більшість країн світу.
Особливого значення набуло формування системи міжнародних фінансових інститутів, серед яких організаціями світового рівня стали спеціалізовані інститути ООН — Міжнародний валютний фонд (МВФ), Міжнародний банк реконструкції та розвитку (МБРР), регіональні фінансові інститути, що виникли внаслідок набуття політичної незалежності країнами «третього світу» і необхідністю розв’язання їхніх економічних проблем.
Виключно важливим аспектом глобалізації, на яких слід акцентувати увагу, є її вплив на розв’язання глобальних проблем людства, оскільки глобалізація консолідує для цього зусилля всіх країн світу.
Запитання для обговорення
1. До якої економіки належить Україна? Поясніть чому. (Сьогодні Україна є країною з малою відкритою економікою, незадовільним рівнем інвестиційної привабливості, високим рівнем доларизації та критичною залежністю від зовнішньоекономічної кон’юнктури на сировину.)
2. Чим пояснюється активна інтеграція України у світове господарство? (Україна є європейською державою, тому стратегія її розвитку полягає у відбудові національної економіки, яка за соціально-економічними параметрами й життєвими стандартами відповідає європейському суспільству. Стратегію розвитку України визначено як реалізацію цивілізаційного вибору на користь європейських цінностей, утвердження європейських стандартів соціально-економічного розвитку, високого рівня та якості життя. Це прямий шлях, що веде до інтеграції національної економіки у світову економічну систему, у якій інтенсивно розвиваються процеси глобалізації.)
Дуже важливим є визначення місця національної економіки України серед інших країн, тенденції в змінах позиції, яку вона займає у світовому господарстві. Це необхідно для реальної оцінки ситуації й може слугувати вихідним пунктом для вибору оптимальних рішень щодо подальшої перспективи розвитку національної економіки.
Економічний потенціал України дозволяє зарахувати її до великих держав. Вона посідає визначне місце в європейському просторі. Загальна площа території України — найбільша в Європі й становить 603,7 тис. км2. Вона вигідно розташована в Східній Європі на перехресті важливих транспортних шляхів Захід — Схід та Північ — Південь. Цей економіко-географічний фактор, поза сумнівом, може послужити вагомим аргументом на користь інтеграції України в глобальну систему. За кількістю населення Україна посідає 5-те місце в Європі та 21-ше місце у світі. 2010 року Україна займала 3-тє місце (16,7 % світового ринку) за обсягами експорту ячменю, 4-те місце (6 %) з експорту кукурудзи й 6-те (5,4 %) — за обсягами експорту пшениці.
У рейтингу інвестиційної привабливості 2010 р. Україна посіла 74-те місце, опинившись між Буркіна-Фасо (Африка, 73-тє місце) та Республікою Східний Тимор (Індонезія, 75-те місце). Національна економіка України значно відстає від багатьох держав як за обсягом валового внутрішнього продукту на душу населення, так і за індексом розвитку людського потенціалу.
Валовий внутрішній продукт на душу населення за 2010 p., тис. дол.
У рейтингу країн за індексом розвитку людського потенціалу (ІРЛП) (Human Development Index, HDI) Україна посідає 69-те місце. У першій п’ятірці лідерів рейтингу — Норвегія, Австралія, Нова Зеландія, США та Ірландія. ІРЛП відбиває середній рівень забезпечення країною базового людського потенціалу і свідчить про те, скільки ще належить зробити країні для досягнення певних цілей: середньої тривалості життя 85 років; доступу до освіти для 100% населення; забезпечення населенню гідного рівня доходів (ВВП на душу населення).
Скорочення цього відставання є актуальним завданням розвитку національної економіки в напрямі входження у глобалізовану світову економіку.
| ||||||||||||
Первинна перевірка матеріалу
|
2
|
Бесіда
|
Перевірка роботи у парах
| ||||||||||||
Засвоєння нових знань і способів дій
|
10
|
Перегляд інформації на
|
1. Поняття і сутність індексу людського потенціалу
Індекс розвитку людського потенціалу (HDI) є одним з найбільш авторитетних рейтингів серед безлічі світових рейтингів, він публікується з 1990 року в незалежному доповіді про розвиток людського потенціалу (HDR), який складається групою провідних світових вчених і практиків на замовлення Програми розвитку Організації Об'єднаних Націй ( ПРООН). Індекс був розроблений пакистанським економістом Махбубом уль-Хаком (Mahbub ul-Haq)
Індекс розвитку людського потенціалу (ІРЛП) - індекс для порівняльної оцінки бідності, грамотності, освіти, середньої тривалості життя та інших показників країни. Доповідь дозволяє оцінити в порівнянні і довгостроковій перспективі рівень життя населення 177 країн світу.
Доповіді про розвиток людського потенціалу підготовлюються на регіональному, національному та міжнаціональному рівні. У підсумковій доповіді при визначенні місця в світовому рейтингу враховані практично всі основні показники рівня життя населення країн, представлених у доповіді: рівень грамотності і освіти, тривалість життя, рівень народжуваності, рівень смертності, рівень ВВП на душу населення, індекс споживчих цін, кількість користувачів мобільного зв'язком та Інтернетом, якість питної води, кількість ВІЛ - інфікованих, розвиток охорони здоров'я, споживання різних видів енергії, площа лісів, рівень нерівності між чоловіками і жінками, становище в галузі прав людини, стан навколишнього середовища, рівень злочинності, рівень безробіття тощо . Основна доповідь, що містить індекс (рейтинг) розвитку, готується працею тисяч фахівців в більш ніж 600 проміжних доповідях. У доповіді визначаються чотири індекси: HDI - індекс розвитку людського потенціалу (сумарні вимірювання людського розвитку), GDI - гендерні питання (нерівність чоловіка і жінки), GEM - заходи з реалізації прав жінок, ІПН - індекс убогості населення (рівень бідності).
| ||||||||||||
Первинна перевірка матеріалу
|
1
|
Рольова гра
|
Рольова гра з прийняття рішень «Інвестиційна привабливість країни»
Умови гри
Учні об’єднуються в кілька груп, кожна з яких виконуватиме роль представника великої корпорації. Група приймає рішення, у яку країну інвестувати гроші (будівництво мережі підприємств). Розглядаються п’ять країн: Китай, Україна, Росія, Бразілія, Норвегія.
Для прийняття рішення слід урахувати такі чинники:
1) транспортно-географічне розташування;
2) рівень загальної освіченості населення і кваліфікації персоналу;
3) обмеження на імпорт, експорт;
4) рівень заробітної плати;
5) доступ до сировинних ресурсів;
6) стабільність законодавства;
7) урегульованість земельних правовідносин;
8) рівень розвитку конкуренції;
9) податкове законодавство;
10) мовні бар’єри.
Представники, проаналізувавши інформацію про ці країни, приймають остаточне рішення. Інформація збирається заздалегідь, але враховується сучасний стан країни на момент гри. Наприкінці гри учні виконують завдання.
1). Охарактеризуйте, які конкурентні переваги має Україна у світовому господарстві та в яких саме галузях господарства.
2). Проаналізуйте та поясніть на конкретних прикладах, які негативні наслідки для економіки України можуть мати іноземні інвестиції. Які проблеми можуть при цьому виникнути?
| ||||||||||||
Закріплення знань і способів дій
|
5
|
1.Перегляд дитячих презентацій
|
| ||||||||||||
|
2
|
Тестування
|
1. Укажіть, за якими ресурсами Україна посідає визначне місце у світовому господарстві:
а) висококваліфіковані кадри;
б) сировина для чорної металургії;
в) паливні ресурси;
г) хімічна сировина, солі.
2. Назвіть країни, які є головними зовнішньоекономічними партнерами України:
а) США;
б) Австрія;
в) Велика Британія;
г) Росія.
3. Визначте, чи правильним є твердження: «Іноземні інвестиції є головним чинником розвитку національної економіки України».
4. Укажіть галузі господарства Україна, які вона має розвивати насамперед:
а) важка промисловість;
б) легка промисловість;
в) експортні галузі;
д) галузі, що виробляють продукцію для внутрішнього споживання.
5. Назвіть галузі, за якими українська економіка відома на міжнародному ринку.
6. Яке значення має входження національної економіки України у глобалізовану світову економіку?
7. Продовжте фразу: «Велика економіка — це...».
8. Назвіть країни, що належать до малої економіки.
Відповідь: 1 — б; 2 — г; 3 — ні; 4 — в; 8 — Україна, Монако, Албанія та ін.
| ||||||||||||
|
2
|
Слово вчителя
|
Оцінювання учнів на уроці, аналіз досягнення мети та завдань уроку
| ||||||||||||
|
1
|
Намалювати «смайлик» та створити «квітку настрою»
|
Самостійна робота
| ||||||||||||
|
2
|
За підручником І.Ф.Радіонова, І.С. Кравченко, В.В. Радченко; За ред.. І.Ф. Радіонової.
|
I-II рівень – відповідати на запитання після тексту теми.
III-IV рівень – підготувати проекти на тему «глобальні проблеми людства.
Підготувати висловлювання вчених-економістів, які мають протилежні погляди на глобалізацію.
|
Ринкова рівновага
Презентація
Немає коментарів:
Дописати коментар